tag:blogger.com,1999:blog-8262338464329179522.post1364317953715473172..comments2024-03-06T12:18:54.481+02:00Comments on Ορθόδοξη Γυναίκα: Είναι η αναπαραγωγή ο κύριος σκοπός του γάμου;Πρεσβυτέρα Κρίνα-Έλεναhttp://www.blogger.com/profile/12765286774801982724noreply@blogger.comBlogger1125tag:blogger.com,1999:blog-8262338464329179522.post-80282171903279109472017-01-11T16:56:35.438+02:002017-01-11T16:56:35.438+02:00Θα μου επιτρέψετε να παραθέσω χωρία από λεγόμενα Α...Θα μου επιτρέψετε να παραθέσω χωρία από λεγόμενα Αγίων Πατέρων της Εκκλησίας μας, για ωφέλεια πάντων ημών και στό τέλος αυτό που μας λέγει ο Κύριος.<br /><br />Γράφει ὁ ἅγιος Γρηγόριος ὁ Θεολόγος, ὅτι ὁ γάμος εἶναι συγγνώμη πάθους, εἶχε τά πρωτεῖα στόν καιρό τοῦ νόμου καί τῶν σκιῶν, ὅταν πνευματικά ὁ κόσμος ἦταν νήπιο. Ἀλλά, ὅταν ξεπεράστηκε τό γράμμα, ἀντ' αὐτοῦ εἰσῆλθε τό πνεῦμα. Τότε ἔπαθε ὁ Χριστός ἐν σαρκί. Τότε ἔλαμψε ἡ ἁγνότητα, συντέμνουσα τόν κόσμο. Ἐκεῖ πρέπει νά μεταβεῖ καί ὁ κόσμος καί νά συνανέλθει μέ τόν Χριστό.<br /><br />(ΕΠΕ τ.9 Work #060 634.7 to Work #060 635.8): «Αἰνείσθω σοι καὶ γάμος͵ πρὸ γάμου δ΄ ἀφθορία· Γάμος συγγνώμη πάθους͵ ἁγνεία δὲ λαμπρότης· Γάμος πατὴρ ἁγίων͵ ἁγνεία δὲ λατρεία. Ταύτην καὶ τότε καιροῖς ἐτίμων τοῖς εὐθέτοις͵ Ἀδὰμ ἐν παραδείσῳ. Μωσὴς ἐν ὄρει Σινᾶ͵ Λειτουργῶν ὁ Ζαχαρίας͵ ὁ πατὴρ τοῦ Προδρόμου. 635 Γάμος καὶ παρθενίας ῥίζα τῆς Θεῷ φίλης͵ Ἀλλ΄ ἔστιν ὁμῶς σαρκὸς καὶ βράσματος δουλεία. Ὅτ΄ ἦν νόμος͵ καὶ σκιαὶ͵ καὶ πρόσκαιροι λατρεῖαι͵ Τότ΄ εἶχε πρῶτα καὶ γάμος͵ ὡς ἔτι νηπιώδης· Ὅτε δ΄ ὑπεξῆλθε τὸ γράμμα͵ τὸ πνεῦμ΄ ἀντεισήχθη͵ Καὶ Χριστὸς ἔπαθε σαρκὶ͵ προελθὼν ἐκ Παρθένου͵ Τότ΄ ἐξέλαμψεν ἁγνεία συντέμνουσα τὸν κόσμον, Ὃν ἐκεῖ δεῖ μεταβῆναι Χριστῷ συνανελθόντι».<br /><br />Ἁγ. Μαξίμου τοῦ Ὁμολογητοῦ:<br />«Κακία ἐστίν ἡ ἐσφαλμένη κρίσις τῶν νοημάτων, ᾗ ἐπακολουθεῖ ἡ παράχρησις τῶν πραγμάτων. Οἷον ὡς ἐπί τῆς γυναικός, ἡ ὀρθή κρίσις τῆς συνουσίας ὁ σκοπός ἐστι τῆς παιδοποιίας. Ὁ οὖν εἰς τήν ἠδονήν ἀποβλεψάμενος ἐσφάλη περί τήν κρίσιν, τό μή καλόν ὡς καλόν ἡγησάμενος. Ὁ γοῦν τοιοῦτος παραχρῆται γυναικί συνουσιαζόμενος».<br /><br />Δηλαδή: «Κακία εἶναι ἡ ἐσφαλμένη κρίση τῶν νοημάτων, ἡ ὁποία ἔχει σάν ἐπακόλουθο τήν κακή χρησιμοποίηση τῶν πραγμάτων. Ὅπως, γιά παράδειγμα, στήν περίπτωση τῆς σχέσεως μέ γυναίκα, ἡ ὀρθή κρίση τῆς συζυγικῆς σχέσεως εἶναι ὁ σκοπός τῆς ἀποκτήσεως παιδιῶν. Ἐκεῖνος πού ἀπέβλεψε στήν ἡδονή, ἔσφαλε στήν κρίση του, διότι θεώρησε σάν καλό ἐκεῖνο πού δέν εἶναι καλό. Ὁ ἄνθρωπος λοιπόν μέ κρίση παρόμοια, ἐρχόμενος σέ σωματική σχέση μέ τήν γυναίκα του, κάνει κακή χρησιμοποίηση τοῦ πράγματος». Κεφάλαια περί ἀγάπης Ἑκατοντάδα Β΄,17,PG90,989ΑΒ.<br /><br />Μᾶς λέει ὁ Κύριος ὅτι μπορεῖ νά μολυνθεῖς στήν καρδιά καί νά πάψεις ἔτσι νά εἶσαι ἁγνός, ἀκόμη καί ἄν σωματικά δέν κάνεις τήν ἁμαρτία (Ματθ. 5:27.1-5:28.3):<br /><br />«5.27 Ἠκούσατε ὅτι ἐρρέθη τοῖς ἀρχαίοις͵ οὐ μοιχεύσεις. 5.28 Ἐγὼ δὲ λέγω ὑμῖν ὅτι πᾶς ὁ βλέπων γυναῖκα πρὸς τὸ ἐπιθυμῆσαι αὐτὴν ἤδη ἐμοίχευσεν αὐτὴν ἐν τῇ καρδίᾳ αὐτοῦ».<br /><br />Δηλαδή: «ἀκούσατε ὅτι ἐλέχθη στούς ἀρχαίους· νά μή μοιχεύσεις. Ἐγώ ὅμως σᾶς λέγω ὅτι καθένας ὁ ὁποῖος βλέπει γυναίκα μέ τήν πονηρή ἐπιθυμία πρός ἁμαρτία, ἤδη μέ τήν ἐμπαθῆ αὐτήν ματιά, διέπραξε τήν ἁμαρτία τῆς μοιχείας μέσα στήν ἀκαθαρτη καρδιά του».<br /><br />Προσοχή: Ἐδῶ εἶναι πολύ σημαντικό νά τονίσουμε ἰδιαιτέρως πώς ἀπό τό παραπάνω δέν ἐξαιροῦνται οἱ ἔγγαμοι (ἄντρες καί γυναῖκες), ἀφοῦ ἡ ἐντολή δέν περιορίζει τήν ἀπαγόρευση στήν ξένη γυναίκα, ἄλλά λέγει γενικά "γυναίκα". Αὐτό σημαίνει ὅτι καί τήν/τόν σύζυγο δέν θά πρέπει νά βλέπει ὁ\ἡ σύζυγος μέ τήν πονηρή ἐπιθυμία πρός ἁμαρτία, δηλαδή ἡδονοθηρικά (ὡς ἀντικείμενο ἡδονῆς), ἀφοῦ ἡ συνεύρεση δέν παραχωρήθηκε ἀπό τόν Θεό μέ σκοπό τήν ἡδονή (αὐτονομημένη) ἀλλά τήν παιδοποιΐα, ὅπως μᾶς εἶπε παραπάνω ὁ Ἅγιος Μάξιμος.<br /><br />Ὁ ἰδανικός λοιπόν καί σύμφωνος μέ τό πνεῦμα τῆς Ἐκκλησίας στόχος, πρός τόν ὁποῖο ὀφείλουν νά κατευθύνονται οἱ πιστοί, εἶναι ἡ ὑπερνίκηση τοῦ σαρκικοῦ φρονήματος. Ὅπως ἀπό τούς ἀγάμους (σ' αὐτούς περιλαμβάνονται καί οἱ μνηστευμένοι) ἀπαιτεῖται ἡ καθολική ἁγνότητα, ἔτσι καί ἀπό τούς ἐγγάμους ἀπαιτεῖται ὁ ἀπόλυτος σεβασμός τῆς συνδέσεως τῶν σαρκικῶν σχέσεων μέ τήν τεκνογονία. Γι' αὐτό καί πολλοί Χριστιανοί σύζυγοι, μετά τήν ἀπόκτηση μερικῶν παιδιῶν, ζοῦσαν σάν ἀδέλφια, ἐντείνοντας τήν πνευματική τους ζωή καί ὑπερνικώντας τό σαρκικό φρόνημα. Αὐτό κατανοεῖται, ὅταν ληφθεῖ ὑπόψη ὅτι καί ἡ νόμιμη στόν γάμο ἡδονή δέν παύει νά ἀποτελεῖ σαρκικό στοιχεῖο.<br /><br />Ευχαριστώ για την φιλοξενία.<br />Καλή ΑνάστασηΝικόλαος Ἀγγελίδηςhttps://www.blogger.com/profile/04611476353589957400noreply@blogger.com